Monday, April 6, 2009

:.KETIKA DAN KALIMAT.:




....pabila yang tersirat itu tersurat...


KETIKA DAN KALIMAT


Sebenarnya aku tak tau nak coretkan apa dalam tugasan akhir ni. Banyak benda yang aku kena fikirkan. Project paper, assignment, exam dan macam-macam lagi. Benarlah kata pujangga, pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilaikan biarpun segunung emas permata mendatang. Pengalaman mematangkan dan mendewasakan kita untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh untuk sekali lagi. Bukankah hidup kita ni tidak bermakna tanpa cabaran??? Renung-renung dan fikir-fikirkanlah…hehehe =)

Kelas BBM3410 telah memberikan aku satu lagi pengalaman baru selama tiga tahun aku berada di kampus hijau ini. Satu pengalaman yang aku sendiri tak dapat gambarkan dengan tinta kalam atau dengan bisik bicara pada angin yang berlalu. Bagiku ia merupakan satu pengalaman yang paling berharga selama aku bergelar pelajar di kampus ini. Aku seolah-olah melalui satu dimensi pembelajaran baru dalam kelas ini.




Tugas sebagai pelajar telah kugalas hampir 18 tahun. Sepanjang 18 tahun ni..aku dapat merasakan diriku semakin hari semakin mengenal erti kedewasaan walaupun hakikatnya abah masih cakap perangai aku macam kanak-kanak. Maybe abah cakap macm tue sebab slalu perhatikan aku masih lagi tengok citer kartun kat televisyen..hehehe..dari spongebob..sin chan..doraemon..popeye..cat n dog..semua aku tengok..huhuhu..Bagi aku, terselit unsur pengajaran yang tersirat bila aku menonton cerita-cerita kartun macam tue..huhuhu=) tapi..aku sikitpun tak ambik hati dengan kata-kata abah. Aku tak kisah abah nak cakap apa sebab abahkan abah aku..aku sayang abah..heheheh=D Peningkatan umur kan perlu seiring dengan kematangan fikiran..huhuhu. Tapi, lemas juga kalau serius jea dalam semua tindakan yang kita buat. Betul tak???

Tiga tahun belajar di sekolah berasrama penuh sudah banyak memberikan cabaran dan pengalaman padaku untuk berhadapan dengan soal disiplin yang ketat. Aku tak nafikan, di asrama aku diajar supaya sentiasa menepati masa. Setiap perkara harus segera dilunaskan dalam jangka masa yang ditetapkan. Dari segi masa makan, hal-hal berkenaan kekemasan dan kebersihan, waktu ke sekolah n kelas ‘prep’ semuanya mesti disegerakan. Sebab tue rasa tension seringkali muncul dalam benak jiwa ini. Tapi mahu atau tak, tuelah hakikat yang aku kena hadapi. Semakin lama, aku makin sedar yang semua ni merupakan pengajaran paling berguna buat aku. Sebab tue semasa aku mula-mula belajar dalam kelas bahasa dan multimedia ni aku cuba mempositifkan minda untuk menerima tatacara dan peraturan yang ditetapkan oleh Dr.Normaliza. Mungkin ada sesuatu yang tersirat disebalik yang tersurat kan??? Positif..positif..positifffffffff…….hehhe..tapi..mampukah aku??? =)




.....mampukah aku???????......

Semester ini merupakan semester terakhir yang perlu aku tempuh di kampus hijau yang indah dan permai ini. Terlalu banyak perkara yang perlu aku lunaskan sebelum aku membuat lambaian terakhir pada tanah yang banyak memberikan aku pengajaran yang paling berguna dalam kehidupanku sebagai seorang mahasiswa. Project paper yang masih lagi tertangguh ditambah pula dengan assignment setiap kursus semakin hari menjadikan diri ini berada dalam satu tahap tension tahap dewa gaban..huhuhu..watak kartun kegemaranku semasa kecil dulu....bertukarrrrrrr…..heheh=D

Hari-hari yang aku lalui kurasakan terlalu panjang. Kelas BBM3410 merupakan sebuah kelas yang benar-benar menguji tahap kesabaranku dalam menongkah arus sebagai seorang pelajar tahun akhir. Terlalu banyak pengalaman berharga yang telahpun aku lalui sepanjang 14 minggu dalam kelas ini. Aku belajar banyak perkara baru yang belum pernah aku pelajari dalam kelas-kelas lain sepanjang aku belajar di universiti yang kucintai ini. Pendekatan yang diterapkan dalam kelas ini benar-benar berbeza dengan kelas yang pernah kuhadiri sebelum ini. Pendek kata, kelas ini menuntut aku supaya sentiasa memiliki ketahanan mental dan fizikal yang kuat dan padu. Disiplin yang diterapkan dalam kelas ini menguji ketahanan mentalku yang kadang-kadang kurang daya tahan nie.hehehe..sengal orang cakap =P


.....phoneix bangkit.....


Bina jambatan menuju ke seberang,
Melangkah jurang lebar dan dalam,
Dengan daerah dan keringat,
Dengan air mata,
Berpegang pada taliNya.

Rapatkan saf semangatmu
Jangan goyah
Kota yang telah roboh
Harus dibina semula

Atas dasar kebenaran
Demi kita, demi waris
Semua serangan yang datang
Kita tangkis

Jangan kau gentar pada
Bayang-bayang sendiri
Disebalik pahit getir
Kemenangan menanti
Bagaikan Phoneix
Bangkit dari abu
Bangkit membina semula
Satu kehidupan baru

Phoenix bangkit
Bina jambatan menuju
Ke seberang
Ke tanah yang dijanjikan
Dirindukan
Demi cinta tiada lain
Demi cinta

Lirik lagu kat atas nie seolah-olah memberi aku satu semangat baru untuk bangkit meneruskan perjuangan aku untuk meniti hari-hari terakhir aku di kampus ini. Kalau korang nak tau lagu nie merupakan salah satu lagu daripada lagu penyanyi terkenal tanah air iaitu M.Nasir yang bertajuk phoenix bangkit. Kalau diteliti betul-betul lirik lagu nie..kita dapat melihat terselit satu ungkapan yang dapat memberikan sebuah nafas baru untuk melangkah dan meredah onak serta duri dalam menjalani kehidupan sebagai seorang mahasiswa.

Jangan kau gentar pada
Bayang-bayang sendiri
Disebalik pahit getir
Kemenangan menanti
Bagaikan Phoneix
Bangkit dari abu
Bangkit membina semula
Satu kehidupan baru

Rangkap di atas begitu sinonim dengan situasi yang aku hadapi. Aku tak boleh takut serta gentar untuk berhadapan dengan masalah yang aku hadapi sekarang. Walau apapun yang berlaku aku harus bangun dan terus bangun untuk melawan pahit getir ini sebab aku yakin aku akan dapat merasai kemanisan daripada kemenangan yang akan aku peroleh satu masa nanti. InsyaALLAH=)…hopefully..i will try my best to be the best among the best..amin2 ya rabbal alamin..




....aku dan multimedia...

Pertama kali menjejakkan kaki ke kelas, perasaanku berbaur suka dan takut. Suka sebab aku akan belajar serta menerokai banyak perkara baru tentang multimedia..takut sebab Dr.Normaliza nampak garang sangat sewaktu pertama kali aku berhadapan dengannya…huhuhu..serius dan sangat menakutkan..Tuhan jea yang tahu perasaan aku ketika itu. Tapi tue 1st impression aku jea..hakikatnya Dr.Normaliza ni kelakar orangnya..heheh..mungkin ketegasan yang ditonjolkan merupakan satu langkah yang berkesan untuk mendisiplinkan kami semua. Aku tabik spring la dengan cara Dr. nie..betul2 best..hehehe..seronok juga bila tengok kawan-kawan kena denda bila diorang lewat masuk kelas..huhuhu..jangan marah kawan-kawan…peace..no war..hahhaha =D

Perkara pertama yang aku dan kawan-kawan perlu lakukan ialah membentuk sebuah kumpulan yang terdiri daripada 6 orang ahli. So, tanpa berlengah-lengah..kami sekelas bagaikan halilintar dan dengan sepantas kilat membentuk kumpulan-kumpulan seperti yang diarahkan oleh Dr.Normaliza. Kumpulan aku terdiri daripada ting, liza, nine, toyak, big dan aku sendiri. Hasil persetujuan semua ahli..nama KAMI diberi untuk melambangkan identiti kumpulan kami. Setiap tugasan yang diberi akan kami laksanakan bersama-sama. Orang cakap together forever la..huhuhuhu…=P

Kalau korang nak tau..dalam beberapa kelas yang kami jalani, setiap kumpulan akan diberikan satu tugasan yang perlu disiapkan sebelum kelas berakhir. Korang boleh bayangkan bagaimana kami terpaksa bekerja dalam keadaan yang penuh dengan tekanan. Tension sangat-sangat bila difikir-fikirkan kembali semua ni=(


...kerja oh kerja....


Pelajaran pertama yang kami pelajari adalah mengenai lima asas gambar. Kalau korang nak tau, lima asas tersebut terdiri daripada warna, teks, keseimbangan, kesesuaian dan mudah.apa yang perlu kami buat ialah mencari gambar-gambar dari majalah yang berkaitan dengan kelima-lima asas gambar tersebut. Proses menggunting gambar dan menggam gambar-gambar yang dikumpulkan merupakan proses yang sangat menarik. Kami bergelak ketawa semasa menjalankan kerja-kerja tersebut.


Pernah satu hari kami dikehendaki menyiapkan sebuah esei yang berkaitan dengan multimedia sepanjang lapan muka surat…huhuhu…pening betul kami sebab korang bayangkan macam mana nak mengarang sepanjang itu dalam tempoh masa kurang dua jam..huhuhu..tapi alhamdulillah, berkat kerjasama, kami berjaya juga menyiapkan esei tersebut. Banyak jugak dugaan yang kami kena tempuh untuk siapkan tugasan ni. Kami dikehendaki menghantar tugasan ni menggunakan email kepada Dr. Apa yang buat kami tension, internet yang ada pada pc dalam kelas sangat down ketika itu. Masa yang diberikan pun semakin berakhir. Kalau lewat jea hantar mesti markah kumpulan kami akan dipotong. Tanpa berlengah-lengah kami ke latar siswa dan mintak belas ihsan orang-orang yang ada kat situ untuk menghantar email kat Dr.Normaliza..heheh..mencabar sungguh =p alhamdulillah, berkat kerjasama dari sorang mamat nie, kami akhirnya berjaya juga menghantar email tersebut..syukurrrrrr..=) Nampak tak..boleh jea kan kita siapkan sesuatu pekerjaan kalu kita berada dalam keadaan tekanan ni..hehehe =D Kami hepi sangat bila esei tue siap…

Kami juga dikehendaki menyiapkan satu tugasan yang berkaitan dengan pertunjukkan yang mengguna pakai aplikasi power point. Dalam tugasan ini, kami dikehendaki mengambil gambar-gambar ahli kumpulan dan cuba memasukkan unsur peribahasa dalam slide show tersebut..banyak kenangan manis yang kami dapat daripada tugasan ni. Macam-macam aksi yang kami buat. Almaklumlah…gambar yang kami snap mesti berkaitan dengan peribahasa..huhuhu…enjoy sangat-sangat… Ape yang paling best adalah sewaktu presentation. Korang nak tau…macam-macam jenis slide show yang kami dapat tonton..semuanya gempak-gempak dan best-best belaka. Yang paling best ialah slide show yang dibuat oleh kumpulan broadcaster. Apa yang best tentang slide show diorang ni..takde langsung unsur peribahasa yang diorang terapkan..semuanya madah kata ciptaan mereka sendiri. Mungkin sebab diorang ni budak komunikasi kot..hehehe..lawak betul..Aku nampak Dr.Normaliza pun hanya mampu tersenyum tengok gelagat budak-budak tue…layan jea la…heheheheh=D

Selain tugasan-tugasan tue, kami juga dikehendaki menyiapkan E-Majalah..aku masih ingat lagi..untuk tugasan tue, kami dikehendaki membawa kertas lukisan, pensil warna dan alat-alat penulisan lain yang sama waktu dengannya. Korang nak tau apa kami kena buat?? Kami dikehendaki melukis dan mewarna majalah yang kami bina…huhuhu..dalam hal melukis ni..aku memang failed..zeroooooo….tak tau nak melukis pun..orang cakap tangan kayu la..hehe..mujur ada liza n ting..diorang ni kalau bab-bab nak melukis memang handallah..Aku kalau setakat mewarna bolehlah..hehehe..tu pun kurang cantik..kalau lawan dengan budak sekolah rendah memang kalahlah aku..hehhehee=p Bayangkan dalam masa kurang 2 jam, kami dikehendaki melukis dan mewarna sebanyak 16 mukasurat..berhempas pulas kami nak siapkan kerja tue..hehe..pening jugak sebab dalam kelas yang sempit tue, kami terpaksa berasak-asak duduk untuk siapkan kerja yang betul-betul menguji ketahanan mental kami semua…rasa lapar dan dahaga bercampur baur dengan sakit kepala yang teramat sangat sebab kami kena fkir satu tema yang bersesuaian dengan E-Majalah yang akan kami hasilkan..almaklumlah, kelas kami bermula jam 12 dan berakhir jam 2. Waktu yang paling kritikal bagi kami sebab waktu tue la perut-perut kami mulai berkeroncong..huhuhu. Penderitaan berakhir tepat jam 2..fuhh..lega rasanya bila tugasan tue akhirnya berjaya kami siapkan..hehehehe..syukur alhamdulillah=)

Kalau tiada latihan amali yang dijalankan dalam kelas, kelas akan diteruskan dengan kelas teori. Masa sesi ni, kami dikehendaki mengambil gambar slide show yang dipaparkan. Korang nak tahu sebab ape??? Sebabnya nota-nota yang dipaparkan oleh Dr.Normaliza sekejap jea. Tak sempat kitaorang nak menyalin. Mula-mula tue tension gak..lama-lama jadi seronok sebab sebelum ni kami semua tak pernah ambil gambar slide show lecturer lain dalam kelas.hehehe… =P satu lagi benda baru yang aku belajar dalam kelas ni…cayalahhhh…hehehehehhehe=D Selepas nota-nota diambil, Dr.akan menjalankan sesi soal jawab secara berkumpulan. Kira macam kuiz la jugak..huhuhu..apa yang buat aku tension, kumpulan KAMI ni merupakan kumpulan yang pertama yang akan disoal. Waktu tu memang kami cuak habis. Maklumlah..org 1st yang ditanya. Tercengang kami dibuatnya. Masing-masing tergamam dan membisu seribu bahasa. Tapi lama-lama best jugak sebab setiap kumpulan nak tunjukkan potensi menjawab soalan masing-masing..hahahahahahah=D

Hmmm..apa lagi ek yang aku belajar dari kelas ni. Hah..ada satu lagi benda yang aku pelajari. Dalam kelas ni aku belajar cara nak buat billboard. Billboard atau lebih dikenali sebagai papan iklan ni memang memerlukan kreativiti yang tinggi dari setiap ahli kumpulan. Dalam proses membuat billboard ni, kami dikehendaki melukis barang-barang yang ingin kami promosikan dalam iklan kami sebanyak enam peringkat. Kami kena melukis satu barangan sebagai contoh kasut dan evolusi yang berlaku selama enam peringkat. Lukisan yang dilukis mesti difahami maksudnya. Kalau tak kitaorang kena buat semula.huhuhu.Mencabar la jugak sebab kami kena fikir betul-betul untuk cipta barangan tu. Kumpulan kami memilih kasut sebagai barangan untuk dipromsikan. Dan selaku pelukis kreatif, ting dan liza yang bertindak untuk melukis kasut-kasut tersebut. Kami pula dikehendaki membuat proses selanjutnya iaitu mewarna kasut tersebut dengan pensil dan menjalankan proses pengeditan dan proses2 yang seterusnya...hehehe ..mencabar..mencabar..satu pengalaman baru yang tak mungkin aku lupakan sampai bila-bila=)

Kelas tutorial juga merupakan sebuah kelas yang menguji ketahanan fizikal dan minda kami. Cuba korang bayangkan betapa takutnya aku ketika kali pertama aku berdepan dengan Cik Alia. Ketegasan yang ditonjolkan oleh Cik Alia menakutkan kami semua. Korang cuba bayangkan bagaimana kami semua terpaksa bergegas untuk ke kelas tepat jam 5. Kami tidak boleh lewat walau seminit pun. Walau bagaimanapun kelas tutorial merupakan kelas yang paling menarik dalam hidup aku.
Bermacam-macam perkara yang aku pelajari dalam kelas ini. Aku belajar cara untuk menyediakan kalendar meja, website dan web blog. Begitu menarik sekali untuk aku ceritakan. Belum pernah lagi aku mempelajari perkara-perkara seperti ini sebelum ni. Pengalaman yang berguna ini akan aku praktikkan satu hari nanti. InsyaALLAH=)


....KAMI dan rumah NUR SALAM...



Pengajaran yang paling berguna dalam kelas ni adalah sewaktu aku dan rakan-rakan kumpulan yang lain mengadakan lawatan ke rumah anak-anak Nur Salam. Dalam lawatan ini KAMI dan SIN CHAN telah bergabung tenaga untuk menjayakan lawatan. Perjalanan ke Chow Kit merupakan satu pengembaraan yang hebat dan mengasyikkan. Kami pergi dengan menggunakan dua buah kereta dan sebuah motosikal. Dalam perjalanan ini, Mulhazza dan Big bertindak sebagai selaku pemandu. Memang hebatlah pemanduan diorang nie. Alhamdulillah, kami selamat pergi dan pulang=)

Lawatan ke rumah anak-anak Nur Salam merupakan satu pengalaman yang tak dapat aku lupakan. Di sana aku mempelajari sesuatu tentang erti kehidupan. Aku sangat teruja untuk pergi ke rumah tersebut. Pelbagai perkara yang kami lakukan sebagai persediaan untuk ke rumah tersebut. Hari sebelumnya kami menyediakan makanan untuk makan tengah hari di sana. Kami juga turut menyediakan sarapan pagi iaitu sandwich telur kepada kanak-kanak di sana. Kalau korang nak tau, pukul 4 pagi kami dah bangun untuk buat persiapan terakhir. Memang letih dan mengantuk sangat-sangat sebab kami tak cukup tidur. huhuhuhuhu

Di rumah kanak-kanak tersebut kami menjalankan pelbagai aktiviti yang bermanfaat. Kanak-kanak di rumah tersebut menerima kedatangan kami dengan baik. Sesampainya kami di rumah tersebut, kami disambut mesra oleh Daddy selaku pengurus rumah kanak-kanak tersebut. Sebelum memulakan aktiviti, kami diberi sedikit taklimat oleh beliau bagi memudahkan pergerakkan di tempat tersebut. Setelah taklimat berakhir, aktiviti kami pun bermula. Sebelum tue kami memberikan sarapan terlebih dahulu kepada kepada kanak-kanak tersebut. Seronok rasanya taktala melihat kanak-kanak tersebut menghabiskan sarapan pagi mereka. Walaupun hanya sandwich, kami dapat merasakan kegembiraan yang terpancar di wajah mereka.

Antara aktiviti yang kami lakukan dirumah tersebut termasuklah latihan dalam kumpulan, mewarna, pertandingan teka silangkata, mengenal peribahasa, menyanyi, berdebat dan sebagainya. Kesemuanya kami harap dapat memupuk semangat kerjasama daripada mereka. Peluang untuk bersama kanak-kanak ini kami manfaatkan dengan sebaik-baiknya dan mencipta memori yang paling indah dalam hidup kami.

Setiap pertemuan pasti menuntut perpisahan. Begitu juga dalam kehidupan kita. Kami berasa sangat sedih untuk meninggalkan kanak-kanak di rumah tersebut. Seribu satu kenangan dan memori yang tercipta. Aku sangat berharap agar kenangan di rumah kanak-kanak tersebut sentiasa wujud dan mekar dalam kotak pemikiran ini. InsyaALLAH =)

Web blog merupakan satu lagi pelajaran baru yang aku pelajari. Proses menyediakan blog bukanlah satu proses yang sukar sepertimana yang aku fikirkan sebelum ini. Berkat didikan dan tunjuk ajar Cik Alia serta Dr.Normaliza..akhirnya blog ini dapat kusiapkan juga. Dalam blog ini kami semua dikehendaki menemuramah seorang tokoh yang berjaya dalam bidang penulisan. Aku memilih Prof.Madya Dr.Hashim bin Musa sebagai tokoh bahasa pilihan. Segala perkara yang berkaitan dengan Prof. Madya telah aku masukkan ke dalam blog ini. kalau korang semua nak tau pasal Prof.Madya..bacalah yea..hehehe..Membuat blog merupakan proses yang paling menarik selain membuat kalendar. Dalam blog ini, kami boleh meluahkan segala apa yang tersirat di hati ini. Kami seolah-olah berada dalam pengembaraan maya yang sangat menarik. Pelbagai perkara yang dapat terokai menerusi proses membuat blog ini.

Tugasan membuat kalendar juga merupakan proses yang agak mencabar. Korang nak tahu kenapa??? Untuk menyiapkan tugasan ini, kami memerlukan tahap kreativiti dan ketelitian yang tinggi. Kami harus menyiapkan sebuah kalendar meja yang menarik dan mempraktikkan penggunaan lima asas gambar. Namun, segalanya berbaloi…berkat usaha dan kesabaran kami, kami akhirnya dapat menyiapkan juga kalendar meja tersebut. syukur alhamdulillah=)

Tugasan ‘Ketika dan Kalimat’ ini merupakan puncak kepada segala-galanya. Dalam tugasan akhir ini, kami semua dikehendaki untuk menyediakan karangan sepanjang 10 mukasurat. Pada mulanya, aku merasakan ianya satu beban yang tak tertanggung. Korang bayangkan betapa panjangnya karangan yang perlu aku coretkan…tapi lama kelamaan aku menyedari..tugasan ini merupakan sesuatu yang menarik sebab kita dapat meluahkan apa yang tersirat di hati tentang kelas Bahasa dan Multimedia ini.

...TERIMA KASIH UNTUK SEGALANYA...


Bergetar jiwa dipersada bercahaya
Pertemuan harapan pertama kalinya
Bergetar jiwa menghadapi mimpi-mimpi
Sukar dipercaya pintunya terbuka
Di sini jua memori tercipta
Walau seketika terjalin kasih kita
Mungkin disini kita kan terpisah
Kenangan bersama tiada kulupa
Mengalun suara sesuri bisikan hati
Seiringan mencari haluan berseni
Bergetar jiwa menghadapi mimpi-mimpi
Tiada pun terduga pintunya terbuka
Di sini jua memori tercipta
Walau seketika terjalin kasih kita
Mungkin di sini kita kan terpisah
Kenangan bersama tiada ku lupa
Yang terpahit jua termanis
Semuanya bagiku terindah
Kuingati buat selama-lamanya
Di sini jua memori tercipta
Walau seketika terjalin kasih kita
Mungkin di sini kita kan terpisah
Kenangan bersama tiada kulupa
Mungkin di sini kita kan terpisah
Kenangan bersama
Mungkin disini kita kan terpisah
Kenangan bersama tiada kulupa


Begitulah kenangan yang telah terlakar sepanjang aku mengikuti kelas ini. Mungkin lirik lagu memori tercipta di atas dapat menceritakan segalanya. Walaupun memori indah yang tercipta setakat ini hanyalah sekejap cuma, namun banyak sekali kenangan yang dapat dirakamkan untuk dijadikan album pada hari esok. Walaupun kenangan semalam pahit untuk ditelan…namun ia tetap menjadi manis pada hari esok kerana kenangan yang tercipta semalam takkan berulang lagi. Mungkin kenangan ini merupakan kenangan paling manis yang pernah dicoretkan dalam kanvas kehidupanku ini=)

Terima kasih Dr.Normaliza dan Cik Aliaa kerana memberikan aku pengalaman itu. Terima kasih kerana mengajarkan aku erti kehidupan dalam misi aku mencari dan menggali seribu pengalaman di dunia yang sementara ini. Aku sangat bersyukur kerana bertemu pengalaman yang berharga seperti ini. Terlalu banyak jasa dan pengorbanan yang kalian taburkan padaku dan kawan-kawan. Sukar bagi kami semua untuk membalasnya.

Aku mohon doa dan restu dari kalian supaya sentiasa mendoakan kejayaan diri ini. Agar diri ini terus menggapai kejayaan pada hari esok. Aku juga memohon seribu kemaafan andai diri ini pernah melakukan perkara-perkara yang menyinggung hati dan perasaan kalian. Halalkan segala ilmu yang kalian taburkan supaya ilmu ini dapat kupraktik dan kutaburkan pada generasi yang akan datang.

Kisah klasik kehidupan yang telah tercipta ini akan kuabadikan dalam kotak ingatanku sampai bila-bila. Terima kasih semua atas segalanya….

Kawan-kawan..walau apa yang kita lakukan, kita mesti percaya bahawa kita mampu melakukannya. Apa yang penting, kita dapat mempelajari sesuatu yang baru daripada pengalaman yang kita timba di kelas ini. Harap kita semua dapat bergraduat dengan cemerlang suatu hari nanti. Aminn……. =)

~SAMPAI SINI SAHAJA…IKHLAS DARI KALAM_PUJANGGA~




0 comments:

Post a Comment